Sunday, May 29, 2011

Penyakit


Assalamualaikum,hey yaww peep’s! What’s up? Aku ade terbace satu hadis nie yg menyatakan bahawa  penyakit zaman terdahulu akan berwabak balik and ternyata mmg btol penyakit tue skang sudah berleluasa dimane2 saje. Kalau korang tak percaya,nie aku bagi korg bace hadis yg terpapar skang! Daripada Abu Hurairah r.a katanya : aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, “Umatku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat dahulu” Sahabat bertanya , “Apakah penyakit-penyakit umat terdahulu itu?” Nabi  s.a.w. menjawab, “Penyakit-penyakit itu ialah (1)terlalu banyak seronok (2)terlalu mewah (3)menghimpun harta sebanyak mungkin (4)tipu-menipu dalam merebut harta benda dunia (5)saling memarahi (6)hasut –menghasut sehingga menjadi zalim-menzalimi.” Skang korang fikir2 kan laa,btol atau tidak penyakit2 nie skang daa merebak luas dimuka bumi nie? Kat mne mne pown korg leh tgk penyakit nie serang manusia zaman skang nie! Tak kira tua mahu pown muda. So mcm mane kite nak mengatasi  penyakit2 nie? Ade kea penawarnye ? Mst laa ade sbb setiap penyakit pasti ade penawarnye KECUALI maut/mati. So ape kah penawarnye? Sng jea,dekatkan diri kite pade ALLAH,insyaAllah kite dijauhi dari penyakit2 tersebut. So smpai sini jea cite aku,papehal nnt aku post laa blog bru if dpt idea bru oke and have a good clean life oke peep’s!


No comments:

Post a Comment